donderdag 21 oktober 2010

[Ballade royale] Bij Dick Maas' filmposter voor 'Sint'


Een Sinterklaasgedicht, maar deze keer
Niet een van het gezellig, Hollands soort
Dat wil Dick Maas niet: deze filmmeneer
Bedacht een Sinterklaas die steelt en moordt
Veel bloed en ledematen, enzovoort
De recensenten spreken nu al van een hit
Toe Sint, neem hem voor straf mee naar Madrid!

Hij maakt een enge film, en ik citeer:
'Ik wil wel eens een horrorsint' - nieuw woord!
De poster zorgt voor veel gediscussieer
Bezorgde bronnen worden aangeboord
In talkshows, want een twistgesprek, dat scoort
Het lijkt of Dick geniet van het gevit
Toe Sint, neem hem voor straf mee naar Madrid!

Maar als ik even simpel redeneer
Komt deze film slechts uit frustratie voort
- 't Is niet erg aardig wat ik suggereer -
Misschien heeft iets Dicks beeld van u verstoord
Hebt u destijds zijn wensen niet verhoord?
Da's nog geen reden voor gepruil als dit
Toe Sint, neem hem voor straf mee naar Madrid!

Toe Sint, dit accepteert u zonder meer?
Dat uw imago gruwelijk ontspoort?
Het gaat ten koste van de goede sfeer
Gaat een goedheiligman daarmee akkoord?
Mijn tip: uw Piet heeft hem zó opgespoord
En vastgebonden voor de lange rit:
Toe Sint, neem hem voor straf mee naar Madrid!

3 opmerkingen:

IJs zei

Mooi verwoord Cab...

Margreet Abbing zei

Erg leuke om te lezen Christiaan!!Knap gevonden en leuk uitgevoerd.

Bart zei

Leuk gedicht Cab maar met jou idee;

"daarbij heb ik mezelf opgelegd dat het gedicht over een actualiteit uit die week gaat."

Had ik wel verwacht dat een gedicht op 21 oktober over mijn verjaardag zal gaan :)
Bart